Nagy Sándor: Hódítás...a konyhában

2013. december 07.

Kelbimbópárbaj: Maksalaatikko!!!

kelbimbósmajfinn3_allomain (1 of 1).jpg

Lila Füge elindította a Nagy Kelbimbó Párbajt, amibe egyből beszállt Fördős Zé (Szárnyas ízvadász), majd csatlakozott Feri, a főzelékes is a maga verziójával. Úgy gondoltam én is megmérettetem magam.

Azt hiszem 1990-et írunk, amikor is volt szerencsénk családostul Finnországba látogatni: apám a Hajdúszoboszlói Városi Pedagógus Énekkarban volt 'tenor' és egy előző évi Svéd-Finn túra alkalmával Finnországban egy családnál volt elhelyezve, ők meg voltak olyan aranyosak, hogy 4 repülőjeggyel leptek meg minket. Életem első repülése egy borzasztó TU-154-es gépen - természetesen nekem az akkor maga volt a csoda.

4301f3765f3a11e3b22d0e8882e064af_8.jpg

47ec9d145f3a11e3bd8d0e47711d78e6_8.jpg

Finnország: azóta sem jutottam vissza (persze úgy 10 éve ott figyel a kis noteszomba az 'Utazások' pontnál), de ezen a meghatározó utazáson (mindenkinek van ilyen gyerekként, nekem ez volt az első) két dolog nagyon belém égett és azóta is jó szívvel gondolok vissza rá.
Az egyik, hogy este 11-kor még világosban szaladgáltunk az erdőben és minden furcsasága mellett is teljesen természetesnek tűnt, a másik pedig amikor a finn tóvidékre látogattunk: hatalmas faház nyaraló (mint az amerikai filmekben), fenyves, a láthatáron lebukó nap fénye, ahogy a csónakokra vetül, a rengeteg darts, amit nyomtunk, az állandó szaunázás, a kandallóban sütött virsli és életem első üveg 7UP-ja no meg apám a lyukas csónakban, ahogy pecázik.

Véletlenül kerültek elő a képek majd  egy hirtelen ötlettől vezérelve úgy gondoltam, hogy ez a finn nemzeti egytálétel, amit egyébként káposztával készítenek, milyen jó lenne kelbimbóval!

Szóval párbajra fel! Maksalaatikko!

Hozzávalók: fél kiló csirkemáj, fél liter tej, 150g rizs, 100g mazsola, 1 ek zöldfűszer keverék (kakukkfű, zsálya, majoranna, rozmaring), 1 fej lilahagyma, 2 gerezd fokhagyma, egy jó nagy csomó friss petrezselyem, 1 tojás, 1 ek olaj, kelbimbó

Hevítsünk fel egy mély falú serpenyőt, vágjuk apróra a lilahagymát, a fokhagymát és a megtisztított májjal együtt közepes lángon kezdjük el sütni. Ha a máj minden oldala bebarnult már, akkor a fél liter tejbe keverjünk el egy tojást, a májhoz adjuk hozzá a rizst, a fűszereket, a petrezselymet és a mazsolát, majd öntsük le a tejjel és egy jó 20 percig főzzük. Néha kavargassuk és csekkoljuk a rizst. A végén adjuk hozzá a kelbimbót és főzzük készre. Akkor a jó, ha a lé nagyrésze elfőtt és csak egy kevés marad alatta.

Tálaláskor szórhatunk még rá mazsolát!

kelbimbósmajfinn1 (1 of 1).jpg

Kelbimbópárbaj: Maksalaatikko!!!
tovább olvasom ->

Címkék: csirke finn máj kelbimbó

süti beállítások módosítása