Nagy Sándor: Hódítás...a konyhában

2013. június 26.

Lányok! Így kell legényt fogni!

Két héttel ezelőtt a Skanzenben főztem. Főzősulinak indult, aztán az árvíz miatt átpakolt program miatt nyitott Tanya-nap lett belőle, én meg ott álltam a kemence és a sparhelt mellett és együtt főttem a kajával!

Amikor a Skanzenből megkerestek, már rögtön tudtam hogy csak alföldi paraszt kaját főzhetek, egyszerűen nem lehet más, mert ez adja magát, ennek ott a helye.

A bárány is eléggé evidens választásnak tűnt: annyira birkás nemzet vagyunk (most direkt nem ütöm le a labdát…), bárányt meg nem is eszünk. Vagy alig.

A vászonfazkban sült bárány egy klasszikus alföldi étel, amit szinte már sehol nem készítenek.
A vászonfazék egy drótvázas agyagedény. Ha aktualizálni szeretnénk: ez a magyar tagine.

A desszerttel mindig bajban vagyok. Nem csak ilyenkor. Ha otthon kell sütni valamit, akkor is nehezen veszem rá magam. Nem vagyok egy nagy desszert-sütő. Nem remegek, ha nem készíthetek hetente muffint vagy macaront a kis konyhámban. Nem vagyok édesszájú, na.

Ettől függetlenül a Skanzenben szerettem volna sütni valamit. Valami régi recept alapján, ha egy mód van rá hajdúságit, alföldit, a pusztából, otthonról.
Így esett a választásom a Legényfogóra, erre a régi, zsíros tésztás, cukros kakaós sütire.
Halvány emlékeim vannak a gyerekkoromból, hogy drága Balla dédnagyanyám készített nekünk ilyet. 

Vászonfazékban sült bárány

Hozzávalók és elkészítés: Minimum 1 kiló bárányhús, 1 üveg száraz vörösbor, fél kiló domba (pöffetegen és galócán kívül bármi jó!), húsos szalonna (annyi szelet, amennyivel ki lehet bélelni az edény oldalát és falát), száraz kenyér - durvább zsemlemorzsát reszeljünk belőle. Vászonfazék helyett nyugodtan használjunk fedett cserépedényt, de sütés előtt jól áztassuk be hideg vízbe. 

A bárányhúst apró darabokra aprítjuk, megsózzuk, borsozzuk és lábasban izzított hagymás zsíron megpároljuk. Ezután kizsírozott cserépfazék alját szalonnaszeletekkel kirakjuk. Erre egy sor húst, egy sor vajban párolt gombát helyezünk, amint meghintünk zsemlemorzsával. Ráöntünk kb. egy üveg bort. Fedővel lefedjük és 50- 60 percig 200C-ra felmelegített sütőben sütjük.

Legényfogó

Fél kg lisztet, 15 dkg zsiradékot (sótlan vaj, de inkább zsír!), 2 tojást, egy zacskó vaníliacukrot és 10 dkg cukrot összegyúrunk. A tésztát két részre osztjuk, az egyik részhez kakaót keverünk, jó sokat, hogy szép sötétbarna legyen. Mindkét felét fél cm vastagra elnyújtjuk és pogácsákba szaggatjuk, majd tepsiben kisütjük. A világosabb korongokat előbb kristálycukorral megszórjuk, majd sütés után még melegen összeragasztgatjuk a sütiket.

Igazi cukros-zsíros régi dédmama édesség.

tovább olvasom ->

Címkék: bárány hagyomány Magyar Recept Skanzen Örökség legényfogó vászonfazék

süti beállítások módosítása